Historiikki Naislähetysliiton vaiheista

Hannele Heiskanen
Vapaakirkon kesäjuhlilla Seinäjoella
Naislähetysliiton 100-vuotisjuhlassa 1.7.2001

Useimmista kuvista saat suurennoksen napsauttamalla kuvaa hiirellä.

NAISLÄHETYSLIITTO 100 VUOTTA
Kesäkuussa 2001

Kunnioitetut kutsuvieraat, arvoisat Naislähetysliiton jäsenet ja työn ystävät, hyvät naiset ja herrat

NLL logo Valitessani kehyksiä kuvaan , jonka 100-vuotiaasta Naislähetysliitosta teille tänä juhlakesänä esittelisin, en voinut muuta kuin sijoittautua kertojaksi kuvitteelliselle, mutta silti niin todelliselle matkalle. Matkalla, jota tämän päivän termillä voisi kutsua elämysmatkaksi, raotamme niiden satojen naisten sielun maisemaa, jotka ovat heittäneet kylvösiementä Jumalan pellolla sadan vuoden aikana Vapaakirkon työyhteydessä.

Kuvamme kulkevat maisemassa, joka ei reunusta monikaistaista asvaltoitua moottoritietä. Monet evankeliumia vievät sisaret todella kirjaimellisesti heittivät kylvösiementä muuhunkin kuin sydänten maaperään. Iloitsen, että tiettömien taipaleiden tienraivaajista ja heidän töistään löytyy dokumentteja Vapaakirkon herätyskristillisessä kirjallisuudessa, lehdistössä, toimintakertomuksissa, edeltävissä historiikeissa sekä siinä odotetussa kirjauutuudessa, jonka tämän juhlavuoden kunniaksi on vaivojaan säästämättä koonnut ja kirjoittanut teol. maisteri Eila Hämelin. Kirjan kuvamateriaalin on koostanut vapaakirkollisen henkilöhistorian elävä legenda, lähetystyöntekijä ja toimittaja Vappu Rautamäki.

Tienraivaajat-kirjan kansikuva Eila Hämelin Vappu Rautamäki
Historiikin seuraava sivu